d&b

Del det du har, bruk det du får

Dagsrevyen 8. juni

Ca. 13:20 ut i klippet. Bl. a intervju med fysikklærer ved Fyllingsdalen vgs. og utdanningsdirektøren i Hordaland fk.

Del

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Det er visstnok flere fylker som vil tvinge NDLA gjennom. Se her.
Er det ikke litt betenkelig at fylkene tvinger gjennom noe de selv er med på å finansiere?
På den annen side kan dette anspore forlagene til å satse mer på rimelige, digitale læremidler, men da bør det bør skje på grunnlag av NDLAs kvaliteter og ikke fordi fylkeskommunene favoriserer den ukritisk.

Selv mener jeg at både fylkene, NDLA og forlagene burde satse på bruk av elektronisk blekk og lesebrett.
Alle må da skjønne at lesing på PC-skjermer er dødfødt!
Har dere som er involvert i NDLA noen gang lest en hel bok via en PC-skjerm?
;-)

Svar på dette

Jeg kjenner ikke utdanningspolitikken i Hordaland nok til å kunne si noe om 50% kutt. I Rogaland har vi bygget opp en stamme med utlånsbøker, og det vil ikke være behov med det første for storstilte nyinnkjøp. Det gjør at vi i stor grad kan kombinere trykte bøker og elektroniske læringsressurser. Dere har vel vært like fornuftige i Hordaland? Lesebrett a la Kindle er jo interessant, men det vil i praksis si en elektronisk "greie" i tillegg. Verktøy a la Scrapbook for Firefox gjør det dessuten svært lett for elever å skrive og kommentere i elektroniske læringsressurser som f.eks. NDLA noe en ikke kan med utlånsbøker. Så spør du litt retorisk om de som er involvert i NDLA noen gang har lest en hel bok via en PC-skjerm. Jeg kan ikke svare for dem, men selv har jeg fra da jeg tok hovedfagsstudium i pedagogikk for 5-6 år siden og inntil ganske nylig (jeg er nettstudent i spansk) gode erfaringer med at tidsskriftartikler og andre typer læringsressurser ligger på nett. Jeg bruker Scrapbook for å bearbeide dem, og skriver aldri ut.
Du lenker så opp i et innlegg ovenfor hva elever mener. De gir jo uttrykk for ulike erfaringer, og det er ikke entydig. Men at det er krevende og nye utfordringer knyttet til Internett på pulten er jeg helt enig med deg i.
Selv underviser jeg i norsk, og jeg bruker NDLA der jeg synes de er gode. Å kun ha tilgang til en lærebok (og ikke Internett), vil jeg oppfatte som et stort tilbakeskritt. Det er en del lærere som ønsker seg nettopp dette. Jeg tror ikke du hører til dem.

Svar på dette

Leif skrev: "I Rogaland har vi bygget opp en stamme med utlånsbøker, og det vil ikke være behov med det første for storstilte nyinnkjøp. Det gjør at vi i stor grad kan kombinere trykte bøker og elektroniske læringsressurser. Dere har vel vært like fornuftige i Hordaland?"

Nei, vi fikk indikasjoner på at NDLA måtte brukes i VG1 neste år, uten papirbøker. Argumentet var beint fram: "Budsjettet er halvert og NDLA er "gratis".
Bøker i VG2 &3 har vi jo, men VG3 må jo snart skiftes ut de også...

Leif skrev: "Firefox gjør det dessuten svært lett for elever å skrive og kommentere i elektroniske læringsressurser som f.eks. NDLA noe en ikke kan med utlånsbøker."

Tenker du på verktøy som Wired-Marker? Tja, det virker jo, men "svært lett" er det jo ikke. Jeg leser fremdeles på papir og noterer der. PDF-filer kan f.eks. ikke markeres med Wired-Marker. Elektronisk blekk ala Kindle er løsningen på dette!

Leif skrev: "Å kun ha tilgang til en lærebok (og ikke Internett), vil jeg oppfatte som et stort tilbakeskritt. Det er en del lærere som ønsker seg nettopp dette. Jeg tror ikke du hører til dem."

Helt helt enig!...
Men i Hordaland (og andre fylker) er det sagt at vi kun skal bruke NDLA, og det er jo motsatt grøft, ikke sant! Og hvor skal læreren hente skjønnlitteratur fra? Kopiere fra papirbøkene?

Hovedproblemet her har IKKE med selve NDLA å gjøre, den er fin den, til sitt bruk. Men måten fylkesbyråkratene prøve å tvinge den på lærerne er feil. I Hordaland gjorde de det samme med bærbare PC-er. Disse ble tvunget på skolen uten noen som helst form for pedagogisk planlegging eller kursing. Sannsynligvis hadde de NDLA i tankene når de gjorde det. Opplæringsdirektør, Svein Erik Fjell, har bl.a. sagt at "at det er fullstendig uaktuelt å hindre elevene tilgang til nettsteder som Facebook, Nettby, Twitter og lignende." Dette viser klart at Fjell har null kontakt med klasseromsvirkeligheten. Han lytter til dårlige rådgivere, sannsynligvis. Se her:http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.6584447">

Min spådom: om 5-6 år vil lesebrett som Kindle være standard i skolen, (eller en PC med tilsvarende egenskaper). NDLA vil meget lett kunne tilpasses den. Forlagene vil måtte følge etter!
Hører dere forlag? ;-)

PS: fy flate så tungvinn denne editoren er, den som kunne brukt en penn! ;-)

Svar på dette

Innspel frå professor ved UiBergen og HiMolde: http://www.smp.no/article/20090622/MENINGER04/405019975/1063/MENINGER

Svar på dette

Professoren har to uheldige utsagn.
1. Han mener at ndla matematikk legger opp til at lærestoffet skal skrives ut på papir.

- Kommentar: ndla matematikk gir muligheten til å laste ned lærestoffet på egen maskin, for at elever og lærere skal kunne bruke pc på en hensiktsmessig måte. Ved å laste ned Word eller OpenOffice-filene med teori, har elever og lærere mulighet til å bearbeide og gjøre til sitt eget. Ved å bruke MathType kan man klikke seg rett inn i oppgaven og løse denne her - med eller uten hjelpemidler, alle utregninger vises (på lik linje som om oppgaven ble løst på papir). Alt lærestoffet lagres på egen maskin, og kan brukes som hjelpemidler også videre i utdanningen. På Mandal videregående skole har vi god erfaring med digital undervisning i matematikk i mange år. Elevene har gitt positive tilbakemeldinger, dette er en arbeidform med mange fordeler! Jeg er ikke kjent med at noen av våre elever har skrevet materialet ut på papir. Men muligheten har du:-)

2. At ndla matematikk er et statisk læremiddel som ikke utnytter interaktiviteten.
- Kommentar: Dette har har forsåvidt rett i , men han må være klar over at nettsidene foreløpig er en betaversjon,og at en god del interaktivitet er under produksjon.

Fra ndla matematikk er oppfordringen: Prøv heldigital undervisning i matematikk, bruk tekstprogram sammen med verktøy som MathType for skriving av matematikksymboler. Bare gode erfaringer fra Mandal!

Svar på dette

Professoren har eit par svært gode poeng i byrjinga av artikkelen.

1. Det er unødvendig å bruke avansert teknologi til enkle oppgåver. Kvifor skal elevane finne fram og starte opp PC for å jobbe med matematikkoppgåver. Uansett kor flink ein er til å skrive matematikk på PC, så går det raskare med papir og blyant.

2. PC som distraksjonselement. Brukar ein PC som er knytt til internett ligg det freistingar som Facebook, spel, MSN etc nokre få tastretrykk unna. Min erfaring (spesielt i svake matematikkgrupper som 1P) er at mykje tid og energi går med til å kontrollere at elevane brukar PC til det dei skal. Undervisninga fungerar rett og slett best når elevane ikkje har PC framme.

Etter nokre år med bruk av PC i matematikkundervisninga, er mi erfaring at PC er nyttig til to ting. For det første kan den med fordel nyttast til å illustrere dynamiske samanhengar for elevane. Til dømes å sjå korleis ein graf endrar seg når vi endrar på ein parameter. For det andre kan gode interaktive oppgåver og testar hjelpe elevane til å automatisere grunnleggandre matematiske dugleikar.

Svar på dette

Jeg ser at Aschehoug allerede til høsten vil være ute med en rein tekst- og oppgaveantologi i trykt form, for videregående - som vil kunne brukes av lærere uavhengig av læreverk en ellers bruker. En slik antologi kan f.eks. fungere som supplement til NDLAs nettressurser, eller rett og slett som en generell tilleggsressurs.

Jeg tror at lærere og elever vil kunne ha glede av at ressurser ikke bare tilbys som kompakte 500-siders alt-i-ett-pakker. Tenk om en kunne velge seg mindre "biter": litteraturantologi fra Aschehoug, oppgaveserier og nettressurser om retorikk fra Samlaget, lærestoff og oppgaver om språklige virkemidler fra NDLA osv. Kanskje Aschehougs antologi er første skritt på veien mot en utvikling i denne retningen? (I så fall tror jeg at NDLAs eksistens har hatt en god del å si for at en slik utvikling har kommet i gang...)

Svar på dette

Er det ingen som ser Svein-Erik Fjeld sin dobbelrolle her som styreleder i NDLA og opplæringsdirektør? Det er klart at dette preger Fjeld sine holdninger til tradisjonelle lærebøker. Det er svært beklagelig at vi gradvis mister vår valgfrihet. NDLA er bra å ha, men den skal ikke brukes til å fratvinge oss bruken av andre læremidler. Om NDLA kommer til å holde at like bra faglig nivå som lærebøker vil det allikevel være en rekke praktiske problemer med bruk av didgitale læremidler. Skolearbeid utføres ikke bare hjemme men også i buss/tog/båt, i parken, på hytten etc. Internettilgang er begrenset utenfor hus og skole. Derfor må eleven først laste ned det som skal arbeides med. Begrenset batterikapasitet på bærbar PC begrenser bruken når strøm ikke er tilgjengelig. Hvordan skal mine barn få utført skolearbeid på en hytte uten strøm? Eneste mulighet er da å printe ut fagstoff på forhånd. Da blir det en ekstra kostnad samtidig som det blir tidkrevende og tungvint.

Lærebøker er lett å finne frem i og oversiktelig. Det er gode illustrasjoner. Fagstoffet er svært godt utarbeidet av erfarne og dyktige fagfolk. Lærebøker kan anvendes over alt uten problemer. De svikter aldri.

Lærebøker er foreløpig vårt førstevalg der NDLA er godt supplement som gir rom for flere muligheter. Fratar de oss valgfriheten blir det krig.

Svar på dette

Du diskuterer egentlig flere forskjellige forhold på én gang her. Valgfrihet (eller valgmulighet) for lærere og elever, er én ting, og dette er en viktig diskusjon. Praktiske begrensninger ved bruk av reint digitale læremidler er en annen, eventuelle kvalitetsforskjeller mellom NDLA-ressursene og trykte læremidler en tredje.

Jeg er fagredaktør for norsk i NDLA, og har derfor lyst til å svare på påstanden om kvalitet i trykte læremidler. Jeg må si at jeg synes du er svært lite kritisk til de trykte læremidlene! Mener du virkelig at alle lærebøkene er lett å finne fram i, oversiktlig, godt illustrert, og at alt lærestoff er svært godt presentert der? Dette svarer ikke helt til mine egne eller mine kollegers erfaringer. Det finnes mange gode lærebøker, jeg har også sett noen lærebøker med dårlig struktur, med for vanskelig tekst, for enkle eller for lite relevante oppgaver osv. Du må vel også ha hatt en eller annen slik opplevelse?

Seinest for to år siden byttet norskseksjonen ved skolen min ut læreverket for Vg1 etter ett år - boka de syntes var bedre enn alle andre på markedet, viste seg å være vanskelig å få til å fungere i undervisningen. En byttet altså fra Aschehoug til Gyldendal (elevene betalte), og fortsatt synes en del lærere at også dette verket har sider de der mindre fornøyd med. Realiteten er nok at alle læreverk har sterke og mindre sterke sider. Det som i hvert fall er sikkert, er at en må BRUKE læremidlet for å kunne vurdere hvor bra det virkelig er.

De fleste av dem som produserer læremidler for NDLA, har også tidligere produsert læremidler for ulike forlag, både trykte og digitale. Jeg tror derfor ikke at det er grunn til å være bekymret for kvaliteten på læremidlene i NDLA. Men det er viktig å være ydmyk og lytte til brukernes behov, og det tør jeg faktisk si at vi gjør - selv om det noen ganger kan ta tid å imøtekomme ulike ønsker.

Jeg er ellers glad for at du ser på NDLA som et godt supplement til andre læremidler du bruker, og håper du vil slippe å gå i krig for retten til å bruke varierte læringsressurser av alle slag i undervisningen din:-).

Svar på dette

Det er lærebøker som ikke er gode nok. Det har du rett i. Jeg underviser i realfag og er svært fornøyd med lærebøkene der. For oss er derfor lærebøkene klart et førstevalg. I et mindre fag har jeg valgt å ikke bruke lærebok fordi den er for dårlig. Her har jeg valgt å bruke tilgjengelig litteratur på nettet + egenprodusert litteratur. Dette har jeg systematisert gjennom Its learning. Poenget er at det er jeg som faglærer som velger det som jeg mener er til det beste for mine elever. NDLA må ikke brukes til å fratvinge oss retten til valg av andre lærmidler.

Svar på dette

Svar på dette

Svar på dette

RSS

Om

Ingunn Kjøl Wiig Ingunn Kjøl Wiig opprettet dette sosiale nettverket på Ning.

Notater

Andre oppgave: Deling av bokmerker

Laget av Guttorm Hveem 13 apr 2009 at 22.29. Sist oppdatert av Guttorm Hveem 13 apr.

Brukervennlige grupper

Laget av Svend Andreas Horgen 2 mar 2009 at 18.30. Sist oppdatert av Svend Andreas Horgen 2 mar.

Ferdig invitasjon til andre

Laget av Guttorm Hveem 13 feb 2009 at 14.57. Sist oppdatert av Guttorm Hveem 27 mai.

Første oppgave - utfordring

Laget av Guttorm Hveem 17 mar 2009 at 21.36. Sist oppdatert av Guttorm Hveem 17 mar.

Masterstudium i pedagogikk

Laget av Ingunn Kjøl Wiig 23 okt 2009 at 23.16. Sist oppdatert av Ingunn Kjøl Wiig 23 okt.

Nettverkets kjøreregler

Laget av Ingunn Kjøl Wiig 15 feb 2009 at 0.21. Sist oppdatert av Ingunn Kjøl Wiig 13 mai.

Praktisk informasjon om d&b

Laget av Ingunn Kjøl Wiig 2 feb 2009 at 13.06. Sist oppdatert av Ingunn Kjøl Wiig 4 aug.

© 2009   Laget av Ingunn Kjøl Wiig på Ning.   Lag ditt eget sosiale nettverk

Skilt  |  Melde om et problem  |  Personvern  |  Tjenestevilkår

Logg på for å chatte