d&b

Del det du har, bruk det du får

Velkommen til del og bruk-nettverket!
Det er veldig hyggelig om du kort introduserer deg selv - hvor holder du til, hvilket skoleslag arbeider du i/med, hva håper du å få ut av å delta i dette nettverket? Har du spesielle interesser eller kompetanse som andre kan få glede av? Det er naturligvis ingen forutsetning for å kunne være med, her er du like velkommen uansett om du kan mye eller lite fra før. Det er også veldig fint om du legger inn et bilde av deg selv på profilsiden din - det kan være så flatterende og/eller likt som du selv synes er komfortabelt, men alt er bedre enn standardbildene :) Det er nemlig mye lettere for de fleste å forholde seg til individer enn en masse ensartede blå hoder. Legg til ditt bidrag i boksen under.

Til våre "gamle" medlemmer som vil lese hva nykommerne skriver:
Dessverre går det ikke an å legge de nyeste svarene øverst i diskusjoner, men dersom du går til siste side (link nederst på denne siden), så finner du nok frem likevel!

Merker: introduksjon

Del

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Hei.
Jeg holder hus i Ballangen kommune i nordland. Jeg holder for tiden med på siste innspurt av lærerstudiet. Interesse områdene er spesielt innen for fagene kunst og håndverk og naturfag. I tillegg til å være student utvikler jeg litt læremateriell.

Jeg har vært bruker av datamaskin i 26 år!!!

Jeg er opptatt av bevisstgjøringen rundt bruk av data og personvern. På den andre siden av saken har jeg selv kapitulert helt og åpnet opp for massiv informasjons deling om meg selv. Jeg har fra før en hjemmeside www.ewian.com og en blog http://ewian.blogspot.com , samt tilhører en drøssevis med nettsamfunn små og store alt fra e-postgrupper gjennom yahoo til facebook, flickr og andre ning nettverk. De fleste av disse med internasjonalt preg.

Kompetanse: ja, jeg har det også. (litt stol av seg selv skal man jo være) En av de viktigste tingene jeg gjør er problemløsning i en eller annen form. Hvordan det vil komme til syne her aner jeg virkelig ikke.

I dette nettverket håper jeg å knytte kontakter som deler noen av de interessene jeg har, spesielt knyttet til norsk skole og undervisning.

Blir spennende å se hva dette utvikler seg til.

EWian

Svar på dette

Hei!

Eg heiter Endre og er norsk- og historielærar ved Garnes vidaregåande skule i Bergen (dette skuleåret også norsklærar ved Fyllingsdalen vgs.). Utdanninga mi har eg frå Universitetet i Bergen (master i nordisk, og mellomfag i historie), og skuleåret 2008/2009 er mitt andre år i skulen. Eg er lesar av stadig fleire lærarbloggar, og deltek både på konferansar og kurs knytta til bruk av IKT i skulen.

Mitt mål er å bruke IKT i undervisning på ein slik måte at eleven sitt læringsutbytte blir større, og at eleven oftare kan oppleve meistring!

Svar på dette

Hei!
Jeg heter Jan Erik og jobber på Knarvik vgs litt nord for Bergen og underviser realfagene matematikk og fysikk.
Utdanning fra Universitetet i Bergen med fysikk som hovedfag, ellers matematikk, kjemi og data i fagkretsen. I tillegg 1/2-årsenhet i spesped. Har bakgrunn fra videregående skole og ungdomsskole, vært rådgiver og sosiallærer og jobbet tre år på norske skoler i utlandet. Opptatt av bruk av IKT i realfagene for å bedre læringsutbytte og utvikle vurderingsdelen i fagene ved hjelp av blant annet IKT.

Svar på dette

Hei!
Sveinung Igesund her. Jobber ved Ulriken skolesenter i Bergen, der jeg underviser pasienter ved ungdomspsykiatrisk-klinikk ved sykehuset i fagene norsk, engelsk, spansk, musikk på ungd. og vg.trinn.
Ved siden av jobben holder jeg på med masterstudiet IKT i Læring ved Høgskolen på Stord(HSH), et studium som jeg vil anbefale.
Tema som interesserer meg er digital kompetanse, digital dokumentasjon av elevprodukt, elektroniske tavler, musikk, språk.

Svar på dette

Hallo!
Jeg heter Chris, og jeg jobber som kontaktlærer på 6.trinn ved Hjellestad skole. Hjellestad skole ligger på en halvøy litt sør for Bergen, og er et kjekt sted å være - og et kjekt sted å lære. Jeg underviser i engelsk, samfunnsfag og musikk. Jeg er kontaktlærer for elevrådet, og har i år fått rollen som it's learning-pådriver på skolen, noe jeg trives med. Å få mine medansatte til å ta skrittet fullt ut inn i den digitale verden er et av mine mer langsiktige mål. Jeg holder på med en mastergrad i IKT i læring ved Høgskolen på Stord, blant annet sammen med Sveinung.

På fritiden driver jeg mye med musikk, og har en del konserter i Bergensområdet. Jeg dirigerer et kor på et rimelig bra nivå, og trives med det.

Svar på dette

Kjempeflott tiltak :-).

Jeg er faglærer i praktisk-estetiske fag, dvs. musikk, kunst og håndverk, mat og helse. I tillegg har jeg IKT og læring. Akkurat nå bygger jeg på slik at jeg også blir allmennlærer (ved Universitetet i Agder) - så jeg er forhåpentligvis på vei ut i lærerjobb i grunnskolen fra høsten av.

Har alltid synes det er spennende med IKT, så det var et helt opplagt fagvalg for meg, og håper at det skal komme til nytte når jeg nå blir ferdig lærer.

Svar på dette

Hei Anita :) Lykke til med allmennlæreren!

Svar på dette

Jeg heter Tord Høivik og jobber som lærer og forsker i bibliotekfag ved Høgskolen i Oslo. Jeg skriver jevnlig om digitalisering, bibliotekutvikling, e-læring og andre godbiter på fagbloggen Plinius, som finnes i en norsk og en engelsk utgave.

Denne muligheten for løpende å dele ideer, synspunkter, informasjon og forskningsresultater med andre har vært avgjørende for arbeidet mitt de siste fem årene. Den norske utgaven passerte ett tusen poster i fjor høst. Nå satser jeg mer på den engelske, for å bygge opp et faglig nettverk rundt internasjonal bibliotekstatistikk (jeg er utdannet som statistiker og sosiolog). Men jeg er fortsatt svært interessert i hva som skjer rundt IKT i skolen - spesielt i skjæringspunktet mellom skole og bibliotek.

Svar på dette

Eg arbeider ved Sotra vidaregåande skule og underviser i norsk, historie og samfunnskunskap. Alt for mykje tid går med framfor pcen, og eg bruker den stort sett heile tida.

Svar på dette

Jeg heter Kristine og skriver en masteroppgave om SL som et samarbeidsmiljø for lærere og studenter som befinner seg på ulikt geografisk sted. Det er en utforskende kvalitativ studie der jeg gjør alt feltarbeid og har deler av veiledningen direkte i Second Life. Et inspirerende bekjentskap i SL er Jeanette Tranberg som inviterte meg til å bli med i denne gruppen. Jeg kan legge ut ressurser knyttet til området virtuell etnografi og håper at jeg kan være en aktiv medlem i SL-gruppen.

Svar på dette

Hei. Jeg heter Charlotte og er 26 år. Jeg går på lærerhøyskolen og har tre semestre igjen. Mine fordypningsfag er norsk for barneskolen og samfunnsfag. Jeg har valgt matte for barneskolen og mat og helse til neste år. Skal være godt rustet for barneskelen som er det jeg ønsker. Jeg har tidligere studert på Universitetet hvor jeg har tatt kunsthistorie grunnfag og mellomfag. Dette virker som en fin side å la seg bli inspirert av og diskutere interesser og utfordringer..

Svar på dette

Hei - da fikk jeg endelig anledning til å registrere meg - hyggelig å være her. Jeg er ansatt i Nord-Trøndelag fylkeskommune i foretaket Norsk eLæring (med fysisk plassering hos Ytre Namdal vgs - Rørvik). Min hovedkompetanse ligger i pixel-, vector-, web- og videodesign og generell markedsføring/informasjonsarbeid. Digitale læringsressurser, eLæring og "webundervisning" har jeg også meninger om.

Jeg har nettopp tiltrådt i nyopprettet posisjon som designansvarlig i NDLA og ser fram til å dele informasjon om utviklingen av denne (stor)satsningen fra fylkeskommunene. Håper å kunne dra nytte av dette nettverket i den sammenhengen.

Svar på dette

RSS

Om

Ingunn Kjøl Wiig Ingunn Kjøl Wiig opprettet dette sosiale nettverket på Ning.

Notater

Andre oppgave: Deling av bokmerker

Laget av Guttorm Hveem 13 apr 2009 at 22.29. Sist oppdatert av Guttorm Hveem 13 apr.

Brukervennlige grupper

Laget av Svend Andreas Horgen 2 mar 2009 at 18.30. Sist oppdatert av Svend Andreas Horgen 2 mar.

Ferdig invitasjon til andre

Laget av Guttorm Hveem 13 feb 2009 at 14.57. Sist oppdatert av Guttorm Hveem 27 mai.

Første oppgave - utfordring

Laget av Guttorm Hveem 17 mar 2009 at 21.36. Sist oppdatert av Guttorm Hveem 17 mar.

Masterstudium i pedagogikk

Laget av Ingunn Kjøl Wiig 23 okt 2009 at 23.16. Sist oppdatert av Ingunn Kjøl Wiig 23 okt.

Nettverkets kjøreregler

Laget av Ingunn Kjøl Wiig 15 feb 2009 at 0.21. Sist oppdatert av Ingunn Kjøl Wiig 13 mai.

Praktisk informasjon om d&b

Laget av Ingunn Kjøl Wiig 2 feb 2009 at 13.06. Sist oppdatert av Ingunn Kjøl Wiig 4 aug.

© 2009   Laget av Ingunn Kjøl Wiig på Ning.   Lag ditt eget sosiale nettverk

Skilt  |  Melde om et problem  |  Personvern  |  Tjenestevilkår

Logg på for å chatte