d&b

Del det du har, bruk det du får

Etter flere år med ganske uvettig "lemping" av bærbare datamaskiner ut i den videregående skolen mange steder, er det kanskje på tide å se på virkningene. Noen steder har dette kanskje gått bra, og det er jo flott! MEN likevel.........
Mine noe naive spørsmål er:
Har dette blitt bra jevnt over?
Brukes maskinene til god læring eller ikke?
Hvis ikke - til hva da?
Hvis ja - hvordan?
Har lærerne klart å følge med?
Har arbeidsgiverne bidratt nok til lærernes læring på dette feltet?

Bør vi fokusere mer på didaktikken nå framover og ikke så mye på verktøy?
(jeg syns det har blitt mye fokus på disse - for mye)

Bør vi diskutere dette?

I så fall har jeg startet nå........

Merker: deling, didaktikk, elever, fagdidaktikk, ikt, lærere, pedagogikk

Del

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Takk for et bra innlegg Jørn. Mye å tenke på der - under seilasen videre. Jeg vil bare kommentere dette med verktøy og didaktikk. De er avhengig av hverandre som du sier. Men jeg har mener å ha sett for mye fokusering på verktøy uten å ha tilstrekkelig med pedadgogisk / didaktisk fokus på hvorfor og hvordan de ulike duppedittene og supre programvarene skal brukes til læring. Det er hele tiden nødvendig å ha læringen og læreplanene i øyet når IKT skal brukes.Hvis ikke blir dette fort en slags lek med nye saker og ting tror jeg....Så - mens båten blir til håper jeg på flere innspill.

Svar på dette

Buskerud her: Vi har hatt god nytte av å bruke Rune Krumsvik sin kompetansemodell som grunnlag for i vår stragegitenking.(jfr. "Skulen og den digitale læringsrevolusjonen.") Den tek utgangspunkt i at det er mange trapper på veg mot digital danning. Det læraren treng for å kunne bruke verktøya på ein læringsfremjande måte er eit fag-didaktisk IKT-skjønn. Dette kan utviklast i møtet mellom IKT-verktøy - fag - didaktikk. Det tek mange år med prøving og feiling og refleksjon med kolleger for å bli god her, seier Krumsvik. Denne innsikta har gitt oss tryggleik og ei slags "ro" i når vi iverkset tiltaksplanen vår. Ja, det tek tid, og ja, lærarane er på svært ulikt nivå. Samstundes støttar denne innsikta ei storstilt satsing på bærbare PC-er. Det er faktisk nødvendig med god tilgang på teknolig for å kome gjennom ein periode med utprøving - dagleg øving - for å bli "digitalt flytande." Likevel blir det stilt minstekrav til bruk og kompetanse - elevane vi har no skal også få god undervisning - men først og fremst blir det lagt opp til system der lærarar og skular skal lære av kvarandre. Vi er også bevisste på at alle skal kunne løfte seg mot "digital danning" (Krumsvik), og har difor tiltak som er retta inn mot både nivå 1, 2 og 3. Korleis dette har fungert så langt, vil vi ha kunnskap om snart når vi har resultata av den store IKT-undersøkelsen klar, som vi gjennomfører for andre år på rad no. Dette kunne eg ha utbrodert i det vide og breie, men no har eg ikkje tid til å skrive langt. :-)
Eg har ein kjepphest til - som kanskje er ein raud klut i dette forumet - og eg trur nemleg ikkje det er naudsynt å vere veldig god i IKT for å bruke IKT godt i faget ditt. Er du god fagleg og pedagogisk, kan du ved hjelp av LMS (for oss It's Learning), digitale læringsressursar (NDLA, DigLib etc) og nokre web 2.0 verktøy (Google Documents, Blogg, wiki) drive ei utmerka og læringsfremjande undervisning der IKT er integrert i faget.
Det er fint at fortroppene prøver ut stadige nye verktøy og deler sine erfaringar med massene, men eg ser det ikkje som eit mål at mesteparten av lærarane skal ha fokus på det. Det er betre å finne nokre gode verktøy som passar i faget og få god kvalitet på det ein gjer. Dette trur eg på: klare mål (men differensierte mål også for lærarar), stimuli, jobbe, jobbe og oppfølging.

Svar på dette

Dette synes jeg var både klokt og godt tenkt. Jeg støtter helt og holdent at ikke alle lærere trenger å ha oversikt over alle mulige verktøy. Ofte er det jo slik at verktøyene kommer og går, det er en stadig utskiftning. En base i det du skisserer vil sannsynligvis være å komme langt for mange. Jeg opplever at mulighetene i It's Learning ikke utnyttes i særlig grad av de fleste lærere, og jeg møter andre norsklærere som ikke kjenner til NDLA. Det er for meg helt utrolig - har de sovet i timen? Jeg tror også at det er nødvendig å ha en viss erfaring med hvordan elevene faktisk bruker nettet, da kan en få noen aha-opplevelser underveis. Men det betyr ikke at lærerne skal bruke facebook i timen. Det er jeg ingen tilhenger av. Men egen tilsteværelse der, på twitter, d&b osv kan gi verdifull utveksling av erfaring med kolleger en ellers aldri ville fått i tale.

Svar på dette

@ Kirsti og Ingunn. Jeg leser så øyet blir stort og vått :-) Det er mye bra i det dere skriver. Jeg for min del har fått mange nye tanker og ideer siden jeg kom med i D&B. Nå steller jeg mest med voksne i nettstøttet / nettbaser læring, og der fungerer det noe annerledes. Til slik fjernundervisning er Itsl ( som vi bruker) ganske høvelig. Jeg kan alltids savne noe også der - men må vel først teste ut alle muligheter, tenker jeg. Men selv om det er VO som er min hverdag, er jeg svært opptatt av debatten om hvordan vi skal få IKT i skolen til å fungere godt.

Du sier Ingunn " Likevel blir det stilt minstekrav til bruk og kompetanse - elevane vi har no skal også få god undervisning - men først og fremst blir det lagt opp til system der lærarar og skular skal lære av kvarandre.

Til det første: Jeg er redd for at det er en god del elever som blir forsøkskaniner, og at disse ikke lærer det de bør/skal. Er frykten unødvendig?
Til det andre: Hvordan får dere til at lærere og skoler lærer av hverandre?

Svar på dette

@Frode:Spørsmåla var vel til meg?
Spm.1: Eg er heller redd for at det er for lite eksperimentering enn at det er for mykje. Eg er meir skeptisk til læringseffekten ved den tradisjonelle einvegs-pedagogikken, men den blir det ikkje avisoverskrifter av. Som sagt vil vi ha litt meir kunnskap om situasjonen når vi har fått resultata av undersøkelsen vår.

Spm.2: Vi bygg opp eit system med IKT-pilotar på kvar skule, som får ei rolle i opplæring og støtte inn mot fagseksjonane. Desse IKT-pilotane prøver vi å løfte og stimulere gjennom samlingar i fykets IKT-forum og Kongsbergkonferansen. Dette får vi gode tilbakemeldingar på! IKT-pilotane skal bidra til at det blir danna "celler" som støtter og hjelper kvarandre på skulen. Nokre skular er godt i gong med dette, andre er i startgropa. Det vi ser er at skular som skorar godt i Elevundersøkelsen når det gjeld læringstrykk/organisatoriske føresetnader, også lukkast med dette. Det er skular som bevisst jobbar med å utvikle delingskultur. Andre skular seier at satsinga på IKT har endra kulturen i retning av delingskultur også på andre felt. Eg kan jo utfordre skuleleiarar frå desse skulane som er her i D&B til å utdjupe korleis dei lukkast med dette.

Men dette er gladhistoriene. Vi har også avisoverskrifter med krav om at PC-ene må ut av klasserommet, eller klager frå elevar fordi PC-ene blir lite brukt. Så vegen er lang, men ikkje alltid bratt! ;-) Skal du på It's Learnings brukerkonferanse? Vi skal faktisk presentere strategi og erfaringar der. Det er litt spennande at It's Learning set strategi på programmet. Gler meg til å diskutere med lærarar og leiarar frå andre fylke.

Ser du jobbar med Voksenopplæring. IKT i voksenopplæringa er eit forsømt område hos oss, men no har vi sett det på tiltaksplanen for neste skuleår. Så eg kontaktar deg for å få tips seinare. :-)

Svar på dette

Dette fant jeg i tidsskriftet "Bedre Skole" i dag:

- Nesodden videregående skole er etter eget utsagn den skolen i Norge – og antagelig i Europa – som har lengst erfaring i å bruke PC i all undervisning og i alle sammenhenger, for alle elever og lærere. Ved årsskiftet hadde man 10 års erfaring med denne maskinen som alle norske skoler nå skal bruke. Erfaringene man har gjort kan være verd å ta med seg, også for andre skoler med kortere fartstid på dette feltet.
http://www.utdanningsforbundet.no/UdfTemplates/Publication____49378...
Klikk på artikkelen: 10 år med PC i alle fag.

Det som står her er kanskje verd å diskutere?

Til Ingunn: Nei, jeg skal ikke til Bergen.Har ikke en rolle som fører meg dit.....Men jeg skal på NVU-konferansen 2009, Trondheim 17. - 18. mars
- Deling og samarbeid på nett.
http://www.nvu.no/konferanse.php
Jeg håper den kan gi meg noe :-)

Svar på dette

Nesodden har valgt en modell som gir skolen all makt over elevenes pc'er, og jeg synes dette begrenser muligheter både for lærere og elever. Noen fordeler er det sikkert også, men jeg håper ikke hele skole-Norge legger seg på denne linjen.

For ordens skyld - det er Kirsti som spør om Bergen, ikke meg. Men jeg skal dit jeg også.

Svar på dette

Beklager navneforvirring...Huff :-) Det kan jo være interessant å diskutere dette da - med ulike modeller angående kontroll over PC'er og hva som skal finnes på nettet med mer?

Svar på dette

Ja, det er sjølvsagt interessant. Men det som opptek meg aller mest for tida er kva vi skal gjere for å få til ein ny pedagogikk. Dagens blogginnlegg om det her.
http://kulturrikt.blogspot.com/2009/03/pedagog-etterlyst.html
Det er mogleg eg rotar til diskusjonstråden no, og heller burde starte ein ny diskusjon?

Svar på dette

Det er selvfølgelig interessant å se på det litt mer langsiktige perspektivet. Ikke sikker på om jeg får tak i alt du skriver her, men det virker som du er opptatt av mye av de samme tankene som School 2.0-bevegelsen (f.eks. Stephen Downes): "The idea is that 'School 2.0' is the first step toward being non-school, and that our objective should be to use technologies to leverage our ability to personalize learning, and in so doing, facilitate students' learning while taking part as full citizens in the wider community."

En annen mye diskutert beskrivelse av samme tendenser er Clayton Christensens bestselger Disrupting Class.

Det er godt mulig at det er den retningen vi beveger oss i. Det er godt mulig at du har rett i at " ... det primære med den digitale kulturen er friheten." Men inntil vi når denne framtidsvisjonen hvor alle i full frihet bruker sine nettverk til å komponere musikk eller hva de ellers måtte ønske å gjøre, hvordan forholder vi oss i skolen i dag, og i morgen, og noen dager og år til framover?

Ditt eget bidrag til konkretisering av det er uklart for meg: "En skole som fanger opp ” det nye” er en skole i endring, strukturell og selvendrende skole, - en læringshandling som formuleres i en dialog med elev og tilbud."

Skolen har jo også enn så lenge en samfunnsfunksjon - den er ikke bare et middel til den enkeltes selvrealisering. Kanskje må det litt kontrollstrukturer til hvis vi vil forsikre oss om at advokatene våre kjenner til vanlige lovtolkninger eller ingeniørene kan foreta beregninger før de setter i gang å tegne broer?

Din løsning ser ut til å være å avskrive dagens skole - med eller uten digital teknologi - og å erstatte den med noe helt nytt som du ikke sier særlig mye om. Tilskriv det gjerne nærsynt opptatthet av mitt daglige brød, men jeg som jobber i dagens skole føler at jeg må og kan ta noen mindre skritt for å få til endring.

For deg fortoner kanskje det å diskutere bruk av verktøy og pedagogikk seg som å flytte rundt på dekksstolene på Titanic. Jeg håper at det snarere er et bidrag til den lille kursendringen som gjør at kollisjonen med isfjellet unngås.

Svar på dette

Rekker ikke så langt innlegg, pliktene kaller.
Barna våre stifter kjennskap med IKT allerede i barnehagen. Det skjer en gradvis utvikling av ferdigheter...IKT skal brukes i alle fag.
Assistenter, førskolelærere, lærere, lektorer, ledelse skal/bør/må. skoleres i IKT. Skolen er i endrring og lærer-rollen er i endring. Elevene er født som nettbrukere og foreldrene kommer med sine krav, tanker og innspill.
Politikere, departement og direktorat, skole-eiere har sine.
Vi lærere må enes om hva som er fornuftig og formålstjenlig bruk av IKT. IKT skal brukes som et redskap for å fremme ferdigheter, læring og kunnskap i alle fag, på alle trinn i LLP-løpet . Elevene må gradvis trenes i å opparbeide IKT- ferdigheter og nettvett.
Fokus må rettes mot didaktikk, pedagogikk og samarbeid. Vi må diskutere fagene og vi må utvikle gode fagplaner, oppgaver, opplegg, tester, prøver....Og vi må/bør dele. Det er nettopp det som skjer på D&B. Videre kan kanskje gode opplegg, ressurser mm. samles i en felles database og gjøre arbeidet vårt lettere. En skal "tenke sjæl", men vi bør kunne dra mest mulig nytte av hverandre. Nøkkelen til utvikling av gode opplegg/oppgaver går gjennom samarbeid.
Hadde vært deilig å kunne "klikke" på digitale tester for å kunne måle enkelte læringsmål. Tidsbesparende og synliggørende.
God skole blir til gjennom møte mellom lærer og elev. Lærere har veiledningsrolle, kan korrigere, gi feedback, oppmuntre, i tillegg er han/hun et menneske og ikke en maskin!
Maskinene må ikke "ta styringen", eleven trenger det faglige og sosiale møtet med læreren. De kan ikke sitte foran skjermen hele dagen.
Vi lærere har et overordnet ansvar: Å hjelpe elevene til å bli rustet til å få et godt voksenliv.
Rekker ikke mer, ...

Svar på dette

I denne drøftinga er det mange gode perspektiv. Noko som er lite drøfta i forhold til denne debatten er danningsperspektivet. Det hadde vore interessant å høyre kva meiningar folk har om skulen som dannande institusjon i forhold det å ruste elevane på ein digital kvardag.

Svar på dette

RSS

Om

Ingunn Kjøl Wiig Ingunn Kjøl Wiig opprettet dette sosiale nettverket på Ning.

Notater

Andre oppgave: Deling av bokmerker

Laget av Guttorm Hveem 13 apr 2009 at 22.29. Sist oppdatert av Guttorm Hveem 13 apr.

Brukervennlige grupper

Laget av Svend Andreas Horgen 2 mar 2009 at 18.30. Sist oppdatert av Svend Andreas Horgen 2 mar.

Ferdig invitasjon til andre

Laget av Guttorm Hveem 13 feb 2009 at 14.57. Sist oppdatert av Guttorm Hveem 27 mai.

Første oppgave - utfordring

Laget av Guttorm Hveem 17 mar 2009 at 21.36. Sist oppdatert av Guttorm Hveem 17 mar.

Masterstudium i pedagogikk

Laget av Ingunn Kjøl Wiig 23 okt 2009 at 23.16. Sist oppdatert av Ingunn Kjøl Wiig 23 okt.

Nettverkets kjøreregler

Laget av Ingunn Kjøl Wiig 15 feb 2009 at 0.21. Sist oppdatert av Ingunn Kjøl Wiig 13 mai.

Praktisk informasjon om d&b

Laget av Ingunn Kjøl Wiig 2 feb 2009 at 13.06. Sist oppdatert av Ingunn Kjøl Wiig 4 aug.

© 2009   Laget av Ingunn Kjøl Wiig på Ning.   Lag ditt eget sosiale nettverk

Skilt  |  Melde om et problem  |  Personvern  |  Tjenestevilkår

Logg på for å chatte