d&b

Del det du har, bruk det du får

Etter flere år med ganske uvettig "lemping" av bærbare datamaskiner ut i den videregående skolen mange steder, er det kanskje på tide å se på virkningene. Noen steder har dette kanskje gått bra, og det er jo flott! MEN likevel.........
Mine noe naive spørsmål er:
Har dette blitt bra jevnt over?
Brukes maskinene til god læring eller ikke?
Hvis ikke - til hva da?
Hvis ja - hvordan?
Har lærerne klart å følge med?
Har arbeidsgiverne bidratt nok til lærernes læring på dette feltet?

Bør vi fokusere mer på didaktikken nå framover og ikke så mye på verktøy?
(jeg syns det har blitt mye fokus på disse - for mye)

Bør vi diskutere dette?

I så fall har jeg startet nå........

Merker: deling, didaktikk, elever, fagdidaktikk, ikt, lærere, pedagogikk

Del

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Når jeg var student ble vi pålagt å legge ut oppgaver på nettet, slik at medstudenter kunne lese og kommentere hverandres oppgaver. Her kom prosessorientert skriving virkelig til sin rett. I tillegg ble det også ved eksamenstider avdekket juks, fordi studentene - kollektivet - ble kontrollorganet. Flere hadde lest hverandres oppgaver, og gjenkjente klipp og lim tekster - sitater fra andre studenters oppgaver.

Det blir litt som med vitaminer kanskje. Bør vi kanskje i større grad pålegge studenter å publisere oppgaver, som også Ulf er inne på i tidligere innlegg, for å skape kommunikasjon som øker læringsutbytte, og for å få løst opp i litt i janteloven som er en kulturell barriere vi her hjemme på bjerget hemmes av i forhold til delingsaspektet?

Svar på dette

NVU-konferanse: Rolf Baltzersen. HiØ snakket varmt om Wikipedia
Poenger:
*Alle ser alt
*Lett å komme i gang
*Alle kan bidra
*Ikke opphavsrett
*Velger selv om du er anonym
*Aktive wikipedianere overvåker nettstedet
Læringsmiljø som er totalt forskjellig fra det vi kjenner fra før?
- Det som er så fascinerende er at du kan lage en artikkel, og så kan noen andre gjøre den bedre like etter.

Wikipedia er likeså god som andre kilder?? Eller? Viktig med kildekritikk uansett?

Kan bruk av åpen wiki bidra til bedre delingskultur?
Studenter kan i større grad bli offentlige innholdsprodusenter og at dette kan supplere tradisjonelt innhold

Lærerstudenter laget sin egen lærebok vår 08 om IKT i utdanning
Verktøy: Wikibøker
Resultat:
Nye former for samarbeidslæring
Problemer med kildekritikk
- Delta i åpne og synlige læringsfellesskap er bra.

Vår 09
Redigere eksisterende tekst i læreboka ovenfor.
Trekke inn mer faglitteratur
Forbedre tekststrukturen
Bruke Wikibøker
Mer hypertekst

Svar på dette

Har du eller andre noe å fortelle om fra bruk av Wiki - dine eller andres? Jeg syns det høres bra ut, men har ikke forsøkt selv.

Svar på dette

Vi er på vei til web.3.0 sier de. Denne blir mye mer fleksibel og opp til den enkelte deltaker å sette sammen etter behov. Tjenestene blir også flere. Men hva da med LMS-ene? Blir ikke de bare en hemsko - som "bondens jorde" som Jeanette skriver et annet sted i denne diskusjonen - der eleven kjører med læreren i tilhengeren? Er det på tide å spørre om privateide LMS er framtida? Eller skal vi ha også disse i åpen kildekode som kan endres etter behov?

Svar på dette

Hva var det som skjedde med denne diskusjonen for en stund siden? Er det ikke interessant å drøfte dette videre? Vet vi alt om dette nå? Det gjør ikke jeg! Men det jeg mener å ha lært at det er noen som har kommet et stykke videre. Men hvem er det som kan representere de god eksmplene? Er det Buskerud FK? Har de noe å fortelle om hva og hvordan? Er det andre kommuner, skoler eller Fylkeskommuner som har noe å bidra med av gode erfaringer? Er det slik at de fleste har dumpet PC'er inn i skolen på en mer eller mindre ubevisst måte - eller er det noen som mener å ha gjort dette på en fornuftig måte?

Svar på dette

RSS

Om

Ingunn Kjøl Wiig Ingunn Kjøl Wiig opprettet dette sosiale nettverket på Ning.

Notater

Andre oppgave: Deling av bokmerker

Laget av Guttorm Hveem 13 apr 2009 at 22.29. Sist oppdatert av Guttorm Hveem 13 apr.

Brukervennlige grupper

Laget av Svend Andreas Horgen 2 mar 2009 at 18.30. Sist oppdatert av Svend Andreas Horgen 2 mar.

Ferdig invitasjon til andre

Laget av Guttorm Hveem 13 feb 2009 at 14.57. Sist oppdatert av Guttorm Hveem 27 mai.

Første oppgave - utfordring

Laget av Guttorm Hveem 17 mar 2009 at 21.36. Sist oppdatert av Guttorm Hveem 17 mar.

Masterstudium i pedagogikk

Laget av Ingunn Kjøl Wiig 23 okt 2009 at 23.16. Sist oppdatert av Ingunn Kjøl Wiig 23 okt.

Nettverkets kjøreregler

Laget av Ingunn Kjøl Wiig 15 feb 2009 at 0.21. Sist oppdatert av Ingunn Kjøl Wiig 13 mai.

Praktisk informasjon om d&b

Laget av Ingunn Kjøl Wiig 2 feb 2009 at 13.06. Sist oppdatert av Ingunn Kjøl Wiig 4 aug.

© 2009   Laget av Ingunn Kjøl Wiig på Ning.   Lag ditt eget sosiale nettverk

Skilt  |  Melde om et problem  |  Personvern  |  Tjenestevilkår

Logg på for å chatte