d&b

Del det du har, bruk det du får

Har nettopp forberedt et foredrag om klasseledelse med fokus på IKT. Se vedlagte fil. Noen som har noen kommentarere, innspill?

Del

Vedlegg:

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Fin presentasjon! Jeg synes du får med mange konkrete råd som nødvendigvis krever så mye, og bruker gjerne noen av tipsene dine i et foredrag jeg skal ha om dette neste uke.

Svar på dette

Takk, håper det var greit at jeg siterte deg i presentasjonen. Du holdt et glimrende foredrag på NDLA-samlingen.

Svar på dette

Ja, selvsagt, og takk for hyggelig kommentar!

Svar på dette

Jeg syntes du hadde fått med mye bra - kommer til å "stjele" noen punkter fra deg, og håper det er greit :-)

Svar på dette

Bare kjekt om noe kan brukes. Har du forslag til andre punkter som bør med? Er det noe du er uenig i?

Svar på dette

Hei, jeg synes det er ett viktig poeng som bør understrekes. Vi er nødt til å lære elevene IKT-bruke med måtehold. Ref. Non-stop ekempelet. Du stapper ikke i deg non-stop hele tiden, man vet det er usunt, kan ikke spise seg mett på non-stop. Elevene møter et studentliv og senere et arbeidsliv, fristelser på nett vil alltid være like nærme. Da er det ingen som alltid gir dem korte frister eller anmerkninger og praktiserer strenge regler. Elevene skal gjøre lekser hjemme, der er også fristelsene. Bevisstgjøring rundt dette er viktig. De greier å gjøre flere ting på en gang, men de får ikke med seg dybden i det de leser, jobber med, hvis de stadig er inne på Facebook/msn. De får overflate kunnskap, stoffet blir mindre interessant osv. Gjør et ekspriment i klassen. Ta to presumtivt like smarte elever(eller hele klassen forsåvidt), be de lese en ukjentf agtekst, den ene (halvparten) er på og av Facebook/msn, den/de andre stenger alle kanaler. be de gjenfortelle/skrive ned etterpå hva de husker av teksten. Har bare testet den ut med to elever, og resultatet ble som jeg forventet. Tips elevene om å gi dem selv velfortjente pauser hvor de er på.

Man kan også ta det som en konkurranse. Jobb med oppgaver: lærern sitter bak og ser skjermene, hvem greier å jobbe lengst uten å besøke utenomfaglige steder. De som vinner får sitte på facebook i 5 minutter, de andre må ta armhevinger eller plukke søppel i klasserommet/gangen. (Fungerer i klasser med mye gutter!) Typisk i mattetimer hvor de skal sitte lenge å gjøre oppgaver. Men som lærer kan du sjelden få sittet i ro, systemet er derfor avhengig av at elevene tyster på hverandre, og det blir det ofte mye støy rundt.

Siste avsnitt er mest som litt humor, skaper endel uro....

Ser at du allerede har holdt foredraget, men man er jo ikke ferdig med problemet uansett.

Svar på dette

Takk for gode tips Anne Cathrine! Jeg tar dem med i en presentasjon jeg skal ha på torsdag hvis det er greit. Helt enig i at bevisstgjøring er viktig, elevene må lære seg når det passer seg å gjøre hva. Jeg har tenkt at det kanskje kan kokes ned til to spørsmål: Når skal pcen brukes? Til hva skal pcen brukes? Den passer jo ikke til alt alltid...

Svar på dette

Takk for innspill. Jeg er absolutt enig i at vi må prøve å gi elevene gode holdninger og vaner vedrørende PC-bruk, men det er ikke nødvendigvis en motsetning å ha tydelige regler. Strenge regler tror jeg er viktigst når en starter opp med et nytt skoleår med en ny klasse. På den måten kan man innarbeide gode vaner og behovet for kontroll blir da forhåpentligvis mindre etterhvert.

Svar på dette

Veldig enig i dette. Jeg har mange års erfaring i fra privat næringsliv ( nå begynt som IKT lærer ), og det er IKKE akseptert å være på msn, facebook, nettby, twitter i tid og utide. Enhver arbeidsgiver krever optimal og konsentrert produksjon, så får heller de ansatte surfe, sjekke msn, facebook i sine egne pauser.

Denne lærdommen er det viktig å formidle til eleven, spesielt VG2 elever, da de står på springbrettet til arbeidslivet.

Vi må lære elevene måtehold med IKT, rett og slett et sunt forhold til bruk av IKT.

Svar på dette

Hei.
Jeg buker data mye, bl.a. fordi jeg underviser i Visuell Komunikasjon, som en del av K&H. Det er så mange som spør om råd? Har ingen entydige svar. Men her er et innspill i debatten.

http://iktforlagetvideo.no/tipsUke/

CiaoCiao
Haldor

Svar på dette

Mye bra - men som så mange andre syntes jeg du gjør bruk av ITK i klasserommet til noe veldig spesielt. Det er ikke en løve vi har fått inn i klasserommet! Det er en teknisk dings vi har full kontroll og makt over.

Vi har hatt bærebare PCer på vår skole i 5 år - ja dette er vel den sjette "sesongen". Fra unisone skrik om overvåkingsprogram, masse regler og at help-help - I'v lost controll har hele debatten og endt opp i 1 regel (+ Fylkets IKT reglement) og et tydelig behov for kompetanseheving i personalet.

Regelen er enkel - PCen skal være lukket når timen begynner (Du har kontrollen og bestemmer) og kompetansehevingen er knyttet til tradisjonell lederopplæring (du bestemmer Hva-hvorfor-hvordan).

Utfordringene slik jeg ser det nå i Vestfold - hvor jeg er leder for den pedagogisk gruppen - er den didaktiske brukene i fagene - for den kompetansen mangler en stor del av kollegiet.

Stå på - og velkommen på www.kjetili.wordpress.com

Svar på dette

RSS

Om

Ingunn Kjøl Wiig Ingunn Kjøl Wiig opprettet dette sosiale nettverket på Ning.

Notater

Andre oppgave: Deling av bokmerker

Laget av Guttorm Hveem 13 apr 2009 at 22.29. Sist oppdatert av Guttorm Hveem 13 apr.

Brukervennlige grupper

Laget av Svend Andreas Horgen 2 mar 2009 at 18.30. Sist oppdatert av Svend Andreas Horgen 2 mar.

Ferdig invitasjon til andre

Laget av Guttorm Hveem 13 feb 2009 at 14.57. Sist oppdatert av Guttorm Hveem 27 mai.

Første oppgave - utfordring

Laget av Guttorm Hveem 17 mar 2009 at 21.36. Sist oppdatert av Guttorm Hveem 17 mar.

Masterstudium i pedagogikk

Laget av Ingunn Kjøl Wiig 23 okt 2009 at 23.16. Sist oppdatert av Ingunn Kjøl Wiig 23 okt.

Nettverkets kjøreregler

Laget av Ingunn Kjøl Wiig 15 feb 2009 at 0.21. Sist oppdatert av Ingunn Kjøl Wiig 13 mai.

Praktisk informasjon om d&b

Laget av Ingunn Kjøl Wiig 2 feb 2009 at 13.06. Sist oppdatert av Ingunn Kjøl Wiig 4 aug.

© 2009   Laget av Ingunn Kjøl Wiig på Ning.   Lag ditt eget sosiale nettverk

Skilt  |  Melde om et problem  |  Personvern  |  Tjenestevilkår

Logg på for å chatte