d&b

Del det du har, bruk det du får

Informasjon

NDLA

"Nasjonal digital læringsarena" - er et fellesinitiativ fra fylkeskommunene som har til hensikt å etablere fritt tilgjengelige, fullverdige, dynamiske fagnettsteder for alle fag i videregående opplæring.

Nettsted: http://ndla.no
Medlemmer: 249
Siste aktivitet: for 22 timer siden

Diskusjonsforum

Stig Andreas Foyn

Web 2.0 - brukeropplevelse av ulike tjenester 2 svar 

Startet av Stig Andreas Foyn. Siste svar av Stig Andreas Foyn 1 feb.

Øivind Høines

Debatt i Klassekampen 6 svar 

Startet av Øivind Høines. Siste svar av Øivind Høines 28 jan.

Marita Aksnes

Nedfallsmenyen 5 svar 

Startet av Marita Aksnes. Siste svar av Niels Ivar Nicolaysen 7 jan.

Kommentarvegg

Kommenter

Du må være medlem av NDLA for å kunne legge til kommentarer!

Kristin Bøhle Kommentert av Kristin Bøhle den 9 desember 2009 kl. 10.24
Henning: Takk for nyttige tilbakemeldinger! Slikt hjelper oss til å styre i riktig retning når vi jobber videre. Jeg er enig i at menyen, slik den er nå, ikke er ideell, men mange ønsker denne kronologiske strukturen gjennom hele løpet. Designet er under utvikling og vil blant annet gi oss en forbedret meny som skiller seg fra temainngangene. Vi håper på at menyen skal vises som skygge på venstre side (som ekspanderer). Den kan være en nyttig veiviser som forteller hvor man er i hierarkiet.
Godt å høre at elevene liker ekstraressursene som de kan velge mellom. Disse ressursene vil fortløpende bli mer mangfoldig etter hvert som innhold blir utviklet og aktuelle saker dukker opp.
Trine Merethe Paulsen Kommentert av Trine Merethe Paulsen den 28 november 2009 kl. 15.34
Fredag 27.11 var det kursdag for lærere på helse- og sosialfag i Sør-Trøndelag. Mitt hovedinntrykk fra denne samlingen var at den generelle holdningen til NDLA var følgende:
1. Flott med kvalitetssikrede digitale ressurser relevant for læreplanen. Dette er noe vi trenger. Kvaliteten på NDLA er i hovedsak bra, men kan selvsagt alltid bli bedre.
2. NDLA har spennende ressurser som mange bruker i undervisningen.
3. Det er ønskelig med flere ressurser som utnytter mulighetene i det digitale mediet, da innholdet i dag har for stor andel tekst.
4. Det er ønskelig med flere ressurser som imøtekommer elever med stort behov for tilpasning.
5. NDLA må tilby ressurser som imøtekommer elevenes ulike forutsetninger i forhold til digital kompetanse. Mange elever har lav digital kompetanse.

For oss som jobber i NDLA gir disse tilbakemeldingene motivasjon til det videre arbeidet, men også innspill som vil påvirke våre prioriteringer for kommende arbeidsår. Tusen takk til fagnettverket i Sør-Trøndelag!

Dette er basert på et generelt inntrykk fra samlingen, og ikke på noen empirisk undersøkelse. En kan alltids innvende at det er bare noen som uttaler seg på slike samlinger, men det samme gjelder jo for denne diskusjonen på d&b.

NDLA HS vil invitere skoler i Sør-Trøndelag til å delta i en litt mer formell evaluering av NDLA (vg1 HS i første omgang) og bruken av det. Skoler som har tatt i bruk NDLA blir bedt om å delta på en evluering - egne spm for lærere og elever.

Hvis andre utover det ganske land er interessert i å delta på denne evalueringen kan de ta kontakt med meg på e-post.
Jan-Arve Overland Kommentert av Jan-Arve Overland den 27 november 2009 kl. 22.37
”For husk at veien til grunnleggende endringer går gjennom endring av virkelighetsoppfatning. Omstilling av tankesett kan vanskelig skje i tilbakelent stilling.” l (Per Morten Schiefloe)
Frank Emil Moen Kommentert av Frank Emil Moen den 27 november 2009 kl. 22.21
Interessant å lese diskusjonen som har fulgt av "Eriks" innlegg. Som de fleste kommentatorene er inne på - dette handler om så mye mer enn NDLA. Og Bjørn Olav - jeg vil gå enda lenger - det handler om mye mer enn digitale vs. tradisjonelle læremidler.

Er det tilfeldig at Arne Olav opplever at mange av de "gamle lærerinnene" er gode? Hva er det med de som gjør at vi som foreldre opplever at flere av den "gamle skole" er dyktige pedagoger? Hva er det som gjør at min kone - som er PP-rådgiver , opplever at flere av de kristne privatskolene i Egersund (hun som meg er agnostiker) er mye flinkere til å følge opp / hjelpe enkeltelever som har problemer?

Hva skiller en god lærer fra en dårlig lærer? Hva veier tyngst: system, struktur, orden, forutsigbarhet, planlegging, refleksjon, erfaring, kunnskap, ferdigheter, holdninger, konsensus, ledelse, samarbeid, organisasjon, rammer? Vi finner neppe "ideallæreren" for en gitt sammensatt gruppe elever. På samme måte så finnes det heller ikke ett læremiddel som er ideelt for en sammensatt gruppe elever - eller for en sammensatt gruppe lærere for den saks skyld. Det finnes heller ingen idealskole.

Poeng 1: Politikere, skolebyråkrater, skoleledere, lærere, elever og foreldre har ulike forventninger, ulike behov og tildels svært ulike ståsted - ikke bare vertikalt, men også horisontalt. Systemene vi opparbeider oss består av en (uendelig) lang rekke kompromier. Men, - desto lengre systemene består, desto mer konforme blir vi, og desto mer "smertefullt" blir det når endringer kommer. Hvis endringen i tillegg oppleves som unødvendig, - snarere påtvunget - da blir det "bråk", og lærere som "Erik" sier fra (om enn i anonym blyghet). I likhet med Leif er jeg på ingen måte overrasket over reaksjonene i Hordaland. De er symptomatiske og helt naturlige.

Når begge beina står plantet på jorda så står vi som kjent stille. Og det er relativt trygt - og mange ganger fornuftig, dog når omgivelsene er stabile.
Men, - nå er det nå engang slik at vi lever i ei tid hvor endringene tiltar eksponentielt - hvor vi beveger oss bratt oppover i kurven. Det "startet" med industrialiseringa og vandringa bort fra naturen… Jeg kan knapt finne noen mer rendyrket illustrasjon på nettopp det enn i Hamsuns markens grøde - en fryd å lese…

Poeng 2: Det som er helt sikkert: Dagens elever kommer til å møte større utfordringer enn overgangen fra endimensjonale trykte læremidler til flerdimensjonale digitale læremidler / NDLA. De vil trolig ha god bruk for all mulig trening vi kan gi de med hensyn til det å takle omstillinger. Nå er det mulig at jeg blir vel mye problemorientert, - men disse elevene, - våre unger og barnebarn - vil måtte kjempe en kamp om ressursene på en stadig hardere prøvet planet. Skolen som system vil neppe utgjøre en vesentlig forskjell - men, den kan i det minste forsøke å tilpasse seg...

Skal jeg være en smule spiss, så tror jeg at den intense nettverksaktiviteten husets 10. klassing bedriver i diverse globale spillsamfunn gir han vel så mye nyttig framtidsretta kompetanse som det skolesystemet evner å tilby... (hjelp - og jeg er skoleleder...;)

Poeng 3: Hva gjelder læremidler. Arne Olav peker på det vesentlige i et av sine innlegg. Når vi utarbeidet den didaktiske "plattformen" NDLA skulle bygge på (for de som ikke vet det så var jeg involvert i utforminga) så gjorde vi et ærlig forsøk på å definere et læremiddels vesentligste tegn på kvalitet. Tar en dette på alvor – så må en nødvendigvis måtte innrømme at den tradisjonelle læreboka kommer så alt for kort.

For all del – ikke misforstå. NDLA er – og vil være i utvikling. Den viktigste utviklinga skjer i møte mellom lærere og elever. Derfor – all ære til dere som engasjerer dere i debatten og som ikke er tause. Inkludert ”Erik” – selv om jeg som Arne Olav, er tilhenger av åpenhet.

Så hva handler dette egentlig om? Jeg tror langt på vei dette handler om evne til løsrivelse, evne til nytenkning, evne til omstilling - både hos elever, lærere, skoledere, byråkrater og politikere. Fylkesdirektøren i Hordaland kan sikkert kritiseres for ett og annet, - men han tørr å ta noen upopulære valg fordi han har tro på at det er mulig å få til endring og utvikling. Det fortjener han respekt for.

Apropos løsrivelse. Nå er det fredagskveld – og selv om temaet helt klart fortjener en gjennomarbeidet avhandling så er det på tide å ta en pause fra macbooken. Ha en fortsatt god kveld☺
Henning Lund Kommentert av Henning Lund den 27 november 2009 kl. 16.40
Kristin: jeg synes kanskje at dere kan fjerne menyinngangen og bare ha temainngangen. Å ha begge synes jeg er unødvendig, og jeg kan tenke meg at menyinngangen kan være litt forvirrende. Om man bruker temainngangen, derimot, bør det ikke være vanskelig for noen å orientere seg. Man får jo lærestoffet presentert i et ryddig og kronologisk hierarki med oversikt over alle aktiviteter som er knyttet til temaet, og om man går inn på et enkelt emne får man oversikt over lærestoffet og andre ressurser knyttet til det emnet - på samme side. Jeg har fått inntrykk av at det er spesielt det siste mine elever synes er veldig greit. Det er klart at helheten blir litt mer kompleks enn i ei bok, men om det blir forenklet mer det vel en risiko for at det blir FOR "boklig" og man mister dynamikken og fleksibiliteten som ligger i de digitale læremidlene. Jeg så jo at Rambøl mente NDLA burde fjerne seg enda mer fra "bokmodellen" for å utnytte merverdien i digitale læremidler. Jeg tror for øvrig Leif har veldig rett i det han skriver om lærere og elever som ønsker seg velordnede, kronologiske bøker. Den tradisjonelle formidlings/reproduksjonspedagogikken er jo i stor grad bygd opp med boka som det sentrale elementet, så hvis det er slik man jobber vil sikkert boka oppleves som enklere å forholde seg til.

Og: Når jeg ser hvor "søkte" en del av innvendingene mot NDLA er, tror jeg mye av den kritikken som rettes mot NDLA nettopp springer ut av at man ikke ønsker seg digitale læremidler og de metodeforandringene som det innebærer. Eller: selv om mange reagerer (og sannsynligvis med rette) på å bli diktert hvilket læreverk man skal bruke (om det er det som skjer?), ser jeg ikke bort fra at en del bruker dette som en kjærkommen anledning til å lufte sin skepsis til den nye hverdagen…. Det ”Anonyme Erik” skriver under her blir i overkant paranoid for meg.
Leif Harboe Kommentert av Leif Harboe den 27 november 2009 kl. 16.14
Nei, jeg synes ikke det er greit at en opplæringsdirektør skal bestemme hvilken lærebok lektorer, adjunkter, lærere eller elever skal bruke, og det er heller ikke en presis beskrivelse av det som skjer i Hordaland såvidt meg bekjent.
Jeg tror heller ikke nødvendigvis alt utålmodige innovatører gjør er like smart. Jeg er for at jeg som lærer kan velge mellom et mangfold av læremidler. Jeg er ikke for et enten eller. Jeg synes også det er fagavhengig. I noen fag vil det være mer hensiktsmessig med en trykt bok hele tida, i andre fag ikke i det hele tatt, eventuelt i noen emner.
At det har blitt rabalder i Hordaland synes jeg er helt forutsigbart, og jeg er glad for at man i Rogaland har en mykere tilnærming foreløpig. Jeg tror forøvrig man med rødgrønn regjering vil følge nøye med på at pengene fylkene får til læremidler skal gå til læremidler. Jeg synes det høres rimelig og fornuftig ut at fylkene bruker 20 % av dette på NDLA, og 80% på andre typer læremidler.
Erik Kommentert av Erik den 27 november 2009 kl. 15.41
Leif: mener du at det er heilt greit at opplæringsdirektøren alene bestemmer hvilken lærebok alle lektorer i Hordaland skal benytte?
Er det det du mener med å være innovativ?
Jeg ville brukt helt andre ord for å beskrive denne oppførselen.

Problemet i Hordaland er ikke, i all hovedsak, lærere som har datavegring og ønsker "kunnskap som er ordnet, avgrenset og oversiktlig" (finnes det lærere som ikke ser verdien av slikt?). Problemet er at det har gått prestisje i saken slik at hver gang opplæringsdirektøren, og tidligere styreleder i NDLA, konfronteres med motforestillinger så avviser han dem med henvisning til lærernes manglende kompetanse. Dette er en form for politisk hersketeknikk. Ta mannnen, ikke saken. Denne holdningen merkes også i miljøene rundt NDLA, D&B & diverse blogger (også i din kommentar Leif!), om enn i noe mindre grad.

Jeg tror at enkelte sentrale aktører betrakter NDLA mer som et styringsredskap, både økonomisk og personalpolitisk, enn et pedagogisk hjelpemiddel for lærere og elever. Det er rett og slett snakk om krefter som ønsker å overkjøre lærerprofesjonen, i alle fall her i Hordaland.

Nå vet jeg selvfølgelig at selve bidragsyterne til NDLA kun tenker pedagogisk, med elevenes og lærernes ve og vel in mente, og ære være dem for det! Men dere bør være klar over at det finnes de som tenker annerledes, og da særlig de med slunkne budsjetter å forholde seg til. Slik vil det alltid være med innføring av IT, vil det ikke?

Bør ikke NDLA først og fremst tas i bruk fordi lærerne vil det?
Eller er det virkelig slik at lærerne ikke vet sitt eget beste og må hjelpes på vei av de som vet bedre?
Eller er det rett og slett sånn at NDLA må innføres utelukkende av økonomiske hensyn, for å spare penger? Og for å legge økonomisk press på forlagene?

NDLA kan fort bli en ganske glovarm politisk potet.
Det blir spennende å se hvordan det går!
Leif Harboe Kommentert av Leif Harboe den 27 november 2009 kl. 13.23
"Erik" referer til Hordaland, og får støtte av noen andre Hordalandsbrukere, og det som refereres er jo ikke veldig overraskende iforhold til innovasjonsteori. Det er ikke rart at elever som og lærere som forholder seg til ganske tradisjonelle vurderingsordninger, ønsker kunnskap som er ordnet, avgrenset og oversiktelig. Så her vil det raskt oppstå allianser mellom elever og lærere, og hvis man i tillegg har press fra innovative skolebyråkrater vil motstanden. øke i styrke. "De vet jo ikke hvordan vi har det."
Kristin Bøhle Kommentert av Kristin Bøhle den 27 november 2009 kl. 13.00
Jeg er veldig enig i det Bjørn Olav skriver her. Hverken tavle eller pc gir noen læring av seg selv. Det er måten ressursene blir brukt på som er avgjørende! Da er læreren veldig sentral. Kanskje har vi ikke vært flinke nok til å endre metodene i takt med at læremidlene og læreplanene endres!
Bjørn Olav Lea Kommentert av Bjørn Olav Lea den 27 november 2009 kl. 12.52
Jeg har fulgt en frisk og engasjert debatt de siste dagene omkring NDLA. For meg er denne debatten like mye omkring digitale læremideler generelt som NDLA spesielt. Om NDLA er en god som digital læringsressurs i de ulike skolefag kan diskuteres opp og ned i mente, på samme måte som ulike læreverk absolutt er diskutable.

For meg står NDLA som et ærlig og godt forsøk på å lage til digitale læringsressurser i ulike fag som et god supplement til og ikke nødvendigvis isteden for lærebøker. For meg vil en naturlig utvikling videre bli at enkelte fag/lærere kjører helt uten lærebok, mens andre vil både bruke lærebok og digitale ressurser. Sort-hvit-tenking om enten det ene eller andre synes jeg er et blindspor og drepen for enhver diskusjon videre.

Jeg er veldig enig med Berit som slår et slag for organiseringen av fagene via LMS. Jo mer digitalt man driver jo viktigere er det å ha en godt organisert og strukturert LMS i bunn. Her har jeg sett og opplevd mye rot og kaoslignende tilstander som kan slå selv den beste elev i bakken. Tenk om vi kunne få en like frisk debatt omkring begrepet digital didaktikk. Kanskje det er her hunden egentlig ligger begravet!!?
 

Medlemmer (249)

Øivind Høines Marion Federl Henning Lund Erik Jan-Arve Overland Kristin Bøhle Johanne Storvik Kristin G. Vonheim Leif Harboe Stig Andreas Foyn Elisabeth Engum Leonhard Vårdal Arne Kleppestrand MarcelDD Frøydis Hamre AKA Iris (SL) Tommy Nordeng Sigbjørn Hals Grethe Melby Elisabet Romedal Jonny Kjell Arild Welde Marita Aksnes Kirsti Slettevoll Ingunn Kjøl Wiig Elisabeth Kristoffersen Even Nordø Cathrine B. Solberg Terje Kristensen Einar Berg Trine Merethe Paulsen
 
 

Notater

Andre oppgave: Deling av bokmerker

Laget av Guttorm Hveem 13 apr 2009 at 22.29. Sist oppdatert av Guttorm Hveem apr. 13, 2009.

Brukervennlige grupper

Laget av Svend Andreas Horgen 2 mar 2009 at 18.30. Sist oppdatert av Svend Andreas Horgen mar. 2, 2009.

Ferdig invitasjon til andre

Laget av Guttorm Hveem 13 feb 2009 at 14.57. Sist oppdatert av Guttorm Hveem mai. 27, 2009.

Første oppgave - utfordring

Laget av Guttorm Hveem 17 mar 2009 at 21.36. Sist oppdatert av Guttorm Hveem mar. 17, 2009.

Masterstudium i pedagogikk

Laget av Ingunn Kjøl Wiig 23 okt 2009 at 23.16. Sist oppdatert av Ingunn Kjøl Wiig okt. 23, 2009.

Nettverkets kjøreregler

Laget av Ingunn Kjøl Wiig 15 feb 2009 at 0.21. Sist oppdatert av Ingunn Kjøl Wiig mai. 13, 2009.

Praktisk informasjon om d&b

Laget av Ingunn Kjøl Wiig 2 feb 2009 at 13.06. Sist oppdatert av Ingunn Kjøl Wiig aug. 4, 2009.

 

© 2010   Laget av Ingunn Kjøl Wiig på Ning.   Opprett et Ning-nettverk!

Skilt  |  Melde om et problem  |  Personvern  |  Tjenestevilkår

Logg på for å chatte